معرفی

دکتر محمد شاکر اردکانی
عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
پست الکترونیک: m.shaker@ardakan.ac.ir
شماره تماس: ۳۳۹۰۳۰۱۲-۰۳۵ 
دورنگار: ۳۲۲۴۸۳۸۴-۰۳۵

مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، یکی از مدیریت‌های زیرمجموعه حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی است. 
 
شرح وظایف مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی 
• دبیری شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات شوراهای مذکور
• تهیه، تنظیم و نگهداری برنامه‌های مصوب آموزشی دانشجویان دوره‌های مقاطع مختلف تحصیلی و تدوین مقررات مربوط به صورت کاتولوگ‌های معرفی دوره‌های مقاطع مختلف تحصیلی
• تهیه و ابلاغ تقویم دانشگاه و نظارت بر تنظیم برنامه‌های هفتگی و امتحانی دروس دوره‌های مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه
• نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات آموزشی در واحدهای ذی‌ربط و نظارت بر اداره خدمات آموزشی در واحدهای تابعه
• رسیدگی به مشکلات دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و برآورد نارسائی‌های آیین‌نامه‌ها و مصوبات و پیشنهاد راه‌حل به معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه
‌• همکاری با مسئولین دانشگاه و وزارتخانه در امر برگزاری امتحانات ورودی دانشگاه‌ها و... 
• استفاده از آمار و اطلاعات جهت برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی دانشجویان جدیدالورود و دانش‌آموخته مقاطع مختلف تحصیلی 
• نظر خواهی از دانشکده‌ها در خصوص تغییرات برنامه‌های آموزشی
• انجام امور ثبت نام و امتحانات دانشجویان در کلیه مقاطع مختلف تحصیلی براساس سیاست‌های متخذه
• دریافت لیست پذیرفته شدگان از سازمان سنجش آموزش کشور
• اعمال دستورالعمل‌های صادره در خصوص ثبت نام پذیرفته‌شدگان در هر ترم
• همکاری با دانشکده‌ها در تهیه برنامه‌های هفتگی و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کد دروس
• انجام امور مربوط به امور پذیرفته‌شدگان.
• پاسخ‌گویی به سئوالات دانشجویان در زمینه امور آموزشی
• انجام امور مربوط به صدور گواهی، معرفی نامه وسایر مکاتبات
• ابلاغ برنامه‌های امتحانی برطبق تصمیمات متخذه به گروه‌های آموزشی ونظارت بر امر امتحانات پایان‌ترم
• دریافت لیست نمرات و حضور و غیاب و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کارنامه تحصیلی دانشجویان
• انجام امور مربوط به تطبیق واحدها و راهنمایی دانشجویان در زمینه انتخاب دروس
• کنترل وضعیت آموزشی کلیه دانش‌آموختگان در جهت رعایت تقسیم‌بندی دروس تعیین شده، کنترل نمرات مکتسبه و اعمال آیین‌نامه‌های مربوطه
• صدور گواهی‌های موقت دانش آموختگان
• تهیه آمار دانش آموختگان در پایان هر ترم و ارائه آن به مسئولین ذی‌ربط
• ارسال تأییدیه فارغ‌التحصیلی به دانشگاه‌ها و مراکز دولتی
• حفظ و نگهداری سوابق تحصیلی دانش‌آموختگان
• نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌ها در خصوص انتقال و میهمانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
• تهیه آمار و اطلاعات مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تنظیم قراداد دانشجویان بورسیه
• ارائه گزارشات لازم از وضعیت دانشجویان بورسیه به موسسه بورس دهنده
• انجام امور مربوط به آزمون تحصیلات تکمیلی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور
• برنامه‌ریزی و بهره‌برداری مطلوب از امکانات و تسهیلات و تجهیزات و نیروی انسانی در جهت ارتقاء سطح علمی دانشگاه
• هماهنگ ساختن فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف با همکاری روسای دانشکده‌ها
• نظارت بر نحوه ارائه دروس و اظهار نظر در خصوص پیشنهادات دانشکده‌ها نسبت به متون دروس و محتوای دروس بر اساس برنامه‌ها و سرفصل‌های مصوب
• بررسی و ارزیابی متون درسی اساتید به منظور اطمینان از انطباق آنها با برنامه‌ها و سرفصل‌های مصوب
• تهیه و تنظیم برنامه‌های آموزشی و واحدهای درسی مورد نیاز برای تدریس در هر رشته تحصیلی در محدوده مقررات 
• اظهار نظر درباره ساعات تدریس و تحقیق و کار علمی اعضای هیأت علمی
• پیش‌بینی نیاز استخدام هیأت علمی و نیز اظهار نظر در مورد صلاحیت علمی نامزدهای استخدامی
• بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد اصلاح سرفصل‌ها، اصلی یا اختیاری بودن عناوین دروس و تعیین محتوای دروس با توجه به آخرین پیشرفت‌های علمی جهت ارائه به مراجع ذی‌صلاح جهت تصویب
• بررسی درخواست دانشکده‌ها برای ایجاد رشته یا گروه جدید
• مکاتبه با مراجع ذی‌صلاح، جهت اخذ مجوز ایجاد گروه جدید یا ایجاد و اجرای رشته جدید
• همکاری با واحدهای ذی‌ربط جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای پرسنل شاغل در بخش‌های آموزشی دانشکده‌ها
• انجام امور مربوط به بازنگری دروس
• استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو از آزمون سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی
• ارسال فرم‌های اعلام ظرفیت به دانشکده‌ها و بررسی ظرفیت‌های اعلام شده از سوی دانشکده‌ها و تطابق با آیین‌نامه‌های موجود
• پیگیری امور مربوط به ظرفیت نهایی پذیرش دانشجو در هر سال تحصیلی
• همکاری در تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه
• تهیه، تدوین و ارسال گزارشات مربوط به حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه به مراجع ذ‌ی‌ربط
• بررسی و انجام مطالعات و پژوهش‌های مورد نظر شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به شورای مزبور
• تهیه و تدوین طرح‌ها، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای تحقق اهداف و وظایف شورای هدایت استعداهای درخشان 
• تهیه برنامه کار و تنظیم دستور جلسات و صورتجلسات شورای هدایت استعدادهای درخشان
• برقراری سیستم نظارت و کنترل بر اجرای مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای آنها و ارائه گزارش‌های مربوط
• بررسی و مطالعه درباره روش‌های شناسایی استعدادهای درخشان
• بررسی و تدوین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی برای شکوفاسازی استعدادهای درخشان
• بررسی عوامل خروج استعدادهای درخشان از کشور و ارائه راه کارهای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور
• ارائه خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی به دانشجویان استعدادهای درخشان
• انتشار آثار علمی در زمینه استعدادهای درخشان 
• تهیه بانک‌های اطلاعاتی در زمینه استعدادهای درخشان 
• حمایت مادی و معنوی از استعدادهای درخشان
• توزیع اعتبارات مربوط به استعدادهای درخشان به دانشکده‌ها، مؤسسات پژوهشی و انجمن‌های علمی مجری برنامه‌های شکوفاسازی استعدادهای درخشان
• ارائه گزارش عملکرد سالانه به شورای هدایت استعدادهای درخشان
• انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق